Operational excellence - Verksamhetsoptimering

Det är inte bara vad som görs som är viktigt - utan även hur det görs!

Om den strategiska processen ger oss svar på vad som ska göras eller bör göras är Operational Excellence eller verksamhetsoptimering ett förhållningssätt till hur saker görs, eller bör göras, som syftar till att maximera verkan av insatsen, genom konstant förbättring och optimalt nyttjande av insatsfaktorer.

Förhållningsättet bygger på förbättring genom kundfokusering, bemyndigande av personal och optimering av aktiviteter, processer och organisation.

I många fall är det just hur saker görs som avgör hur konkurrenskraftig ett företag är i förhållande till sina konkurrenter.

Exempel på viktiga frågor som ledare och funktionsansvariga bör ställa sig är:

  • Utför vi rätt aktiviteter?
  • Är våra processer och aktiviteter optimerade i förhållande till dess funktion och dess integration med övriga aktiviteter och processer?
  • Ger aktiviteten tillräckligt stort värde i förhållande till insatsen?
  • Utförs aktiviteten av rätt funktion?

I nära samarbete med kunden utvärderar och optimerar vi den operationella verksamheten eller delar av verksamheten utifrån operativa och strategiska mål, med mätbara resultat som följd. Vi har lång internationell och nationell erfarenhet av verksamhetsoptimering i olika kontext både från ledande positioner och uppdrag.

Vi utgår från ett holistiskt perspektiv och rör oss mellan del och helhet, för att låta helheten belysa delarna, och delarna helheten. Gradvis förändras perspektivet och nya effektivare mönster träder fram som bidrar till verkningsfullare delar och en optimerad helhet.

 

Till toppen av sidan