Marknadsföring
Vår syn på marknadsföring börjar och slutar hos kunden.
Marknadsföring innebär att tillfredsställa kunders behov och önskemål. Uppgiften för ett företag är att leverera kundvärde och vinst.
I en konkurrensutsatt ekonomi bestående av rationella köpare med tillgång till information som ställs inför abundanta val kan ett företag endast konkurrera genom att optimera sin värdeleverans och välja, tillhandahålla och kommunicera ett överordnat värde.
Kunskapen om marknaden och dess nutida och framtida efterfrågade värde utgör tillsammans med företagets förmåga, grunden till företagets värdeskapandeprocess. Den strategiska och taktiska marknadsföringen är den process som genom företagets förmåga förädlar insatsvaror till värde.
Segmentering, selektion och positionering tillhör den strategiska marknadsföringen. Den taktiska marknadsföringen utgörs av varu-, och tjänsteutveckling, prissättning, förvärv av insatsvaror, distribution och säljfrämjande åtgärder.
Optimering av ett företags marknadsföring innebär inte bara att isolerat optimera dess organisation, dess processer och dess arbete utan även, och möjligen ändå mer att i sin helhet optimera dess värdeskapande-, och värdeleveransprocess i syfte att maximera avkastning på insatt kapital.
Vårt angreppssätt beaktar och förbättrar både verksamhetens operationella effektivitet samt dess förmåga att identifiera lönsamma segment och erbjudanden. Vi kombinerar aktuell forskning med lång nationell och internationell erfarenhet från uppdrag och ledande befattningar inom marknadsföring.
Våra tjänster inkluderar bland annat följande områden:
- Marknadssegmentering och kundgruppsidentifiering
- Utveckling och ledning av marknadskanaler
- Positionering
- Kundkännedom och kundlojalitet
- Erbjudandeutveckling, varor och tjänster
- Marknadskommunikation