Försäljning
Vilken försäljningstaktik, processer, aktiviteter samt organisation levererar högst värde i förhållande till investering?
Oavsett hur välavvägda och omsorgsfullt utarbetade företagets marknadsinteragerande strategier är kommer resultatet oavkortat vara avhängt den organisation som är satt att realisera strategierna. En verkningsfull och ändamålsenlig säljfunktion och säljorganisation är en förutsättning för att generera försäljning.
En väl fungerade säljfunktion bygger på ett antal välbyggda, välavstämda och väldefinierade grundelement så som organisationsstruktur, roller, processer, metodologi samt organisationens färdigheter och incitament som alla måste vara grundade i och anpassade efter företagets strategier.
Vi hjälper våra kunder att maximera avkastningen av försäljningsinvesteringen genom att optimera försäljningsfunktionen och organisationen efter företagets strategi, försäljningsmål samt interna och externa förutsättningar. Vårt angreppsätt är baserat på aktuell forskning samt lång nationell och internationell erfarenhet från uppdrag och ledande befattningar inom försäljning.
Våra tjänster inkluderar bland annat:
- Utveckling, analys och optimering av säljkanaler
- Utveckling av säljtaktik, säljmetodologi och säljprocesser
- Organisationsdesign
- Utveckling och anpassning av incitamentmodell
- Resultatstyrning
- Utvärdering av metodologi, processer och aktiviteter
- Kanalintegration, kanalstyrning och kanalledning
- Utformning och förhandling av återförsäljaravtal
Försäljning är nära knutet till och integrerat med andra aktiviteter så som marknadsföring och distribution, och bör därför ej betraktas som en isolerad aktivitet utan en del i en kedja vilket leder till att även dessa funktioner bör beaktas i transformationen av säljfunktionen och säljorganisationen.