Strategi
Den strategiska analysen och strategiprocessen utgör den långsiktiga skillnaden!
Grunden till en organisations långsiktiga framgång avgörs av dess kunskap om marknadens behov, det värde som efterfrågas, de bakomliggande faktorer som driver framtida efterfrågan samt organisationens förmåga att allokera sina tillgångar för att tillgodose marknadens behov och efterfrågade värde.
Vad som skiljer aktörer åt är dess kompetens, dess särställning på produkt- och faktormarknaden - innefattande insatsvaror, arbetskraft och kapital - samt vald strategi. Kompetens och särställning är aktörens förutsättningar och strategin är den metod, den väg aktören väljer för att uppfylla sitt syfte, eftersträva sin vision.
Strategiprocessen bör utvärdera och beskriva aktörens existensberättigande, vilket behov på produktmarknaden, bestående av varor och tjänster, som tillgodoses och vilket värde aktören tillför produktmarknaden, aktörens värdeerbjudande.
I samarbete med kunden identifierar vi den strategi och det värdeerbjudande som ger högst riskavvägd avkastning på investerat kapital och de mest kritiska utmaningarna.
Tillsammans utvecklar vi en strategiprocess som låter kunden inta och behålla ett försprång på marknaden.