Affärsstrategi

Hur gör vi affärer?

Affärsstrategin preciserar hur aktören konkurrerar inom en specifik bransch eller på en specifik marknad.

Grunden till en aktörs långsiktiga framgång avgörs främst av två viktiga beståndsdelar. Den ena utgörs av kunskap, om marknadens behov, det värde som efterfrågas och de bakomliggande faktorer som driver framtida efterfrågan. Den andra utgörs av aktörens förmåga att allokera sina tillgångar för att tillgodose marknadens nuvarande och framtida efterfrågade värde och behov, till en kostnad som understiger marknadspriset på efterfrågat värde.

Den strategiska kartan ritas kontinuerligt om av strategiska val gjorda av konkurrenter, kunder och leverantörer samt av substitutprodukter. Aktörens egna strategiska val är således ömsesidigt beroende av strategiska val gjorda av andra aktörer, vilket medför att dessa strategiska val måste tas i beaktan i den egna strategin för att lyckas.

Vi hjälper våra kunder att lyckas med att utveckla sin verksamhet till sin fulla potential och maximera avkastning på investerat kapital genom att fatta medvetna strategiska beslut och vidta överlagda åtgärder baserade på kundens egna och marknadens förutsättningar.

 

Till toppen av sidan