Tillväxtstrategi

Fortsatt lönsam tillväxt är målet för de allra flesta företag. Samtidigt har ökad konkurrens medfört att sökandet efter lönsam tillväxt aldrig varit svårare.

Företagsledare och affärsansvariga ställs kontinuerligt inför svåra strategiska frågor som:

  • Hur maximerar vi tillväxtpotentialen av vår nuvarande verksamhet?
  • Vilka tillväxtmöjligheter inom angränsande verksamhet är attraktivast?
  • Hur skapar vi tillväxt som får oss att växa snabbare än branschen och våra konkurrenter?

För att lyckas i sin tillväxtsträvan är det viktigt att valet av strategi och metod baseras på aktörens förutsättningar och förmåga, dess relativa konkurrenskraft, samt nuvarande och potentiella marknaders förutsättningar och attraktivitet eller lönsamhetspotential.

Aktören har generellt sett ett antal grundläggande tillväxtalternativ:

  • Penetration, öka marknadsandelar på befintlig marknad
  • Erbjudandeutveckling, utveckla och utvidga erbjudandebasen
  • Marknadsutveckling, etablering på nya marknader
  • Vertikal integrering, expandera verksamheten med vertikalt relaterade aktiviteter
  • Horisontell integrering, expandera verksamheten genom fusion eller förvärv inom samma steg i värdekedjan för att uppnå stordriftsföredbar

I realiseringen av tillväxtpotentialen kan aktören dels välja att utvecklas internt och dels välja att genom förvärv, fusion, allianser, franchising eller licensiering understödja den egna förmågan med extern kapacitet. Även i realiseringen bör aktörens val av strategi baseras på aktörens och marknadens förutsättningar. Alla tillväxtmetoder, den interna så väl som de externa har för och nackdelar.

I nära samarbete med kunden analyserar vi kundens och marknadens förutsättningar för hållbar tillväxt. Vi hjälper dem att identifiera, prioritera och lösa interna såväl som externa tillväxthinder. Vårt gemensamma mål är att utarbeta kreativa strategier som genererar ökad tillväxt så väl inom nuvarande verksamhet som angränsande verksamhet.

 

Till toppen av sidan