Bolagsstrategi

Vilka branscher ska vi verka inom?

Enligt traditionell syn definierar bolagsstrategin omfattningen av bolagets verksamhet i termer av branscher och marknader. Enligt denna syn preciserar bolagsstrategin även graden av vertikal integrering, ett bolags ägarskap av vertikalt relaterade aktiviteter och investeringsdiversifiering, diversifieringsgraden av investeringar i olika affärssektorer, dess verksamhetsområden och dess produktportfölj.

På senare år har dock detta synsätt visat sig vara allt för statiskt för att möta konkurrensen på en allt mer dynamisk marknad. Detta har lett fram till att strategin betraktas som en process där aktörens position och värdeerbjudande kontinuerligt utvärderas och omarbetas för att generera nytt värde och nya konkurrensfördelar.

Den enda bestående konkurrensfördelen är förmågan att genera nya konkurrensfördelar.

Tillsammans med kunden utvärderar vi kundens kompetens och marknadssituation för att sedan låta kundens särställning, unika egenskaper och förutsättningar ligga till grund för utvecklad strategi som optimerar konstellationen av affärssektorer till en enhet med ett värde som överstiger det sammanlagda summan av dess delar.

 

Till toppen av sidan