Säljstrategi
Försäljningsstrategin syftar till att på optimera effekten av försäljningsinvesteringen och kundinteraktionen. Utan en säljstrategi, eller med en bristfälligt utformad säljstrategi, riskerar åtgärder att bli missriktade, ineffektiva och kostsamma. En icke anpassad säljstrategi och säljprocess kan på längre sikt leda till stora intäktsförluster och förlust av marknadsandelar och kunder.
Säljstrategin definierar inte vilket värde som erbjuds marknaden utan hur värdet erbjuds marknaden. Genom en optimerad säljprocess tillförs även ett plusvärde som bidrar till att öka det totala värdeerbjudandet och den egna värdetillförseln.
Enligt vår syn bör säljstrategin ej vara ett statiskt dokument som ger alla svar utan ett vägledande ramverk för att hantera den enskilda marknaden, kunden och situationen. En strategi som är framgångsrik på en marknad eller gentemot en kund kan beroende på yttre eller inre förutsättningar som kultur, förmåga och aktörens särställning på marknaden vara direkt kontraproduktiv på en annan marknad eller gentemot en annan kund.
Säljstrategin bör behandla och ge vägledning i frågor som:
- Vad vill vi att våra säljkanaler och säljresurser ska uppnå?
- Vilja säljkanaler bör nyttjas?
- Hur kan vi optimera vårt tillvägagångssätt för att bemöta förändringar inom våra marknader, kunder och konkurrenter?
Försäljningsstrategin bör även vara nära kopplad till, och beakta andra kundintegrerande strategier så som marknadsstrategin och leveransstrategin.
Vi har lång nationell och internationell erfarenhet och djup praktisk och teoretisk kunskap av försäljning från olika uppdrag, och från positioner som affärsansvariga i försäljningsorganisationer.
I nära samarbete med kunden skapar vi konkurrensfördelar genom att utveckla en strategiprocess som ligger till grund för en optimering av försäljningskanaler och försäljningsinsatser.